Gör du någon kontroll av kunder och leverantörer? Bara av nya eller görs det återkommande?
Nivån av kontroll varierar självklart beroende på vad som säljs, hur det säljs och pris. Vid kontantförsäljning behövs normalt ingen kontroll då betalningen sker i samband med varans/tjänstens överlämnande. Vid kreditförsäljning till företag kan det vara aktuellt med kreditupplysning, men också att personen man säljer till verkligen företräder företaget. Man kommer en bit på vägen genom att använda gratistjänster som Allabolag, vilken ger en bra historisk översikt samt aktuella uppgifter över styrelse och firmatecknare. För aktuella uppgifter om kredit och eventuella betalningsanmärkningar kan kreditupplysning tas direkt i Fortnox (för dig som har fakturamodul). Kreditupplysning kan även användas på privatpersoner.
Vid försäljning av varor kan återtagandeförbehåll inkluderas i avtalet. Förbehållet kan ge en viss möjlighet att ta tillbaka sålda varor ifall betalning uteblir.
Leverantörer då, behöver de kollas upp? Jag skulle säga att de i många fall bör kollas också. Även om de normalt är de som står risken. Vid ett enkelt varuköp där man själv hämtar varan i butik kan det räcka med att företaget är känt eller verkar seriöst. Rör köpet tex en maskin där man vill ha en viss garanti eller möjlighet till retur kan det vara på sin plats att kontrollera att företaget kan finnas kvar en viss tid. Här kan en kreditkontroll eller titt på historiskt resultat hjälpa. Vid köp av tjänster är behovet ofta större, speciellt vid längre arbeten. Här kan det vara bra att inte slutbetala arbetet innan allt är färdigt och godkänt.
Både kunder och leverantörer kan kollas via Skatteverkets tjänst Hämta företagsinformation. Här kan du kontrollera företag och får via e-post veta om företaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms, registrerat som arbetsgivare samt beslutade arbetsgivaravgifter för senaste tre månaderna.